Adv

Tuesday, October 13, 2015

Dapur Na Berasap


Assalamualaikum



wah caption master chef dan program chopped sangat....sekarang ni aku layan program memasak masak aja........aku suka farmhouse...aja senang aja ropa memasak petik2 daun...buka2 bungkus daging hudah masak....yer la kalo kita kan nak pergi pasar lagi .... nak potong bagai lagi, nak hiris2 baru masak...ni macam campak2 aja terus masuk dalam kuali......janji roh rajinnn masak dah merasuk......


bahan2 utama nya adalah daging qurban...

1. Daging masak kicap



- rebus dulu daging kasi lembut
 
2. Mee Bandung Muar

guna pes mee bandung beli , masa pergi SUKNA tempoh hari...cap adami...

aku ikut resipi kat plastik ni aja....


rebus dulu sampai empuk baru hiris....
letak udang kertas nak bagi kuahhnya manis...
di antara bahan-bahannya.........

kuahnya masak lama sikit...bagi masak elok ya...
siap mee bandung muar...........

3. 2 lauk lunch...sambal udang, sayur campur dan desert cocktail...

sayur campur ini - sawi,taufu,fishcake,tomato dan carrot...walllah sedap....mrhuby gemo beno...
tumis bawang merah & bawang putih, rebus air, letak sayuran2 dan letak garam sikit + sos tiram sahaja...

cocktail ini senang aja buat...

mix fruits dalam tin, 
susu cair,
nata de coco
campurkan dan letak ais...
kalo rasa tawar letak air gula sedikit....kacau lagi rata dan sebati...
siap untuk minum...

*ada setengah orang letak air soda...aku tak letak nanti macam "berkelodak" .....



aku tempek gambo ni kat group page SUKMA FB...eemokkk ramainya likers...ramai jugak peminat western....

4.mushroom cream with slices daging qurban and mix veggies, garlic bread with cheese, fried potato and sausage...

resipinya,

ini pun aku ikut resipi kat belakang label tin campbell aja...

setin cambell..
tumis 1 labu bawang merah besar  dan 2 ulas bawang putih
letak air mengikut suka kepekatan kita
masak guna api sederhana
dah nak masak elok, letak mix veggies...kaco lagi biar sebati
siap...


mee goreng

guna daging burger sahaja..
tumis dengan sambal yang kita blender tu..

5.sambal kicap ini memang request mrhuby....gemo pedass...

resipi sambal kicap

cili padi ikutlah tahap kepedasan kita
1 labu bawang besar di hiris2
1 ulas bawang putih yang diketuk 
3 biji limau kasturi di perah tanpa biji
*kicap manis cap jalen  

"tanpa kicap jalen saya tak lalu makan" pengaruh iklan sangat...........




6. cheese cake

lama dah nak rasa cheese cake..sebab dulu pernah rasa kawan buat sedappnya..lembutt aja..jadinya aku surf google...tengok resipi dua tiga orang...ikut2 la mana yang boleh....

ini la terhasilnya....rasanya ok...cuma hujung tu aja kek nya ke bawah....adala tu silap mana2..nanti nak terai lagi, nak buat dasarnya biskut ... yang ini aku pakai tepung... tak pakai biskut...

fresh milk tu sepatutnya full cream...bukannya low fat....ha adeh...selalu beli jenis ini...udah ngigau....
cairkan cheese cream & buttercup
siap untuk nak masuk dalam oven....
inilah hasilnya.... tu saja gateii letak serbuk koko..pahit la pulak....


seronok masak2..bila dah selalu masak macam praktis la...try and errorr.......betullah kata mak aku..sapa kata masak ini susah...orang malass aja kata camtu........^---------^





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...